Capçalera
 FiloXarxa Diccionari enciclopèdic de filosofia: autors, conceptes, textos

Temes  -

El saber filosòfic El coneixement La realitat L'ésser humà L'acció humana La societat

Història -

Filosofia antiga i medieval Filosofia moderna Filosofia contemporània Mapa del web Ajuda i altres Descarregar "font grega"
Cerca continguts al web Pensament: autors, conceptes, textos, obres ...
Loading

Homer (s. IX-VIII a.C.?) HIST.

Poeta de gran influència en la formació de la mitologia i del pensament grec. Sobre el personatge històric pràcticament no hi ha dades encara que, pel que sembla, va néixer a Esmirna, va viure a l’illa de Quíos i va morir a l’illa de Cos. Tampoc està clara la seva cronologia doncs, segons alguns, va ser contemporani de la guerra de Troia encara que, segons Heròdot, va viure quatre-cents anys abans que ell. Pel que sembla aquest testimoni és el més verídic, raó per la qual la vida d’Homer se situaria cap a la segona meitat del segle IX o a la primera del segle VIII a.C. La tradició ho presenta com cec i errant, encara que és probable que aquestes característiques siguin falses, ja que s’atribuïen a la majoria dels rapsodes, la visió dels quals no és la que proporcionen els ulls, sinó que serien posseïdors d’una visió espiritual. Tampoc està clara l’etimologia del seu nom, del qual s’ha pensat que volia dir «cec», «acompanyant», «hoste», «compilador» o «conseller», i fins i tot s’ha pensat que el nom de Homer era un nom col·lectiu o genèric que designaria als poetes d’una determinada escola: els homèrides.

A partir del s. X VII, se suscita l’anomenada «qüestió homèrica» entorn de l’autoria de les obres, arribant fins i tot a negar-se l’existència mateixa de Homer. Actualment preval la tesi contrària, encara que existeixen moltes escoles d’interpretació dels poemes homèrics. A Homer se li van atribuir gran quantitat de poemes però, ja en l’època alexandrina, alguns crítics (Zenòdot de Èfes, Aristòfanes de Bizanci i Aristarc de Samotràcia) van eliminar de la llista moltes de les preteses obres i li van concedir només els dos grans poemes èpics de la literatura grega antiga: la Ilíada i la Odissea, encara que alguns crítics van sostenir que els dos poemes no eren del mateix autor. Posteriorment, s’han sostingut tesi diferents sobre l’originalitat d’aquestes obres. Per a uns, haurien estat el fruit d’una ampliació i evolució de poemes antics, d’una Proto-Ilíada i d’una Proto-Odissea; per a altres, haurien estat el fruit d’una col·lecció o compilació d’altres cants èpics; mentre que altres defensen que es tracten d’obres realment creades per Homer, encara que creades sobre un fons èpic tradicional que es remunta més enllà de la invasió dòrica i que Homer, en els segles VIII - IX hauria portat cap a la seva cimera. En qualsevol cas, sembla provat que aquestes obres només van ser possibles gràcies a l’existència de l’escriptura alfabètica, els orígens de la qual se situen entre els anys 870 a 750 a.C.

La Ilíada relata un episodi del desè any de la guerra de Troia, entre aqueus i troians, mentre que la Odissea compte les peripècies del viatge per mar de Odisseu o Ulisses, capità grec que, al final de la guerra de Troia, es disposa a tornar a casa seva a Ítaca. Molts filòsofs grecs van combatre a Homer pel seu antropomorfisme. D’això es queixen Xenòfanes i Heràclit, però el més crític va ser Plató al considerar que la concepció homèrica sobre els déus era perjudicial per als esperits (Plató també recrimina a Homer que, com tot artista, sigui un mer imitador d’una falsa realitat: veure mimesi). En canvi, els filòsofs estoics i els neoplatònics van interpretar els poemes homèrics de manera al·legòrica per evitar l’antropomorfisme literal dels seus poemes. En els esmentats poemes, que juntament amb la Teogonia d’Hesíode, són la font principal de la mitologia grega, l’home no apareix com un simple joguina en mans dels déus, sinó que d’alguna forma s’enfronta a ells i, d’altra banda, el relat no és merament poètic, sinó que busca explicacions de les coses. En aquestes característiques s’ha volgut veure cert grau de racionalització, encara que menor que en l’obra d’Hesíode, que va servir de preludi al procés racionalitzador que va suposar l’aparició de la filosofia en l’anomenat procés del mite al logos.

 

 


Licencia de Creative Commons
Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons.