Capçalera
 FiloXarxa Diccionari enciclopèdic de filosofia: autors, conceptes, textos

Temes  -

El saber filosòfic El coneixement La realitat L'ésser humà L'acció humana La societat

Història -

Filosofia antiga i medieval Filosofia moderna Filosofia contemporània Mapa del web Ajuda i altres Descarregar "font grega"
Cerca continguts al web Pensament: autors, conceptes, textos, obres ...
Loading

Richard Rorty: no hi ha «problemes de la filosofia»

...ja no em sento inclinat per més temps a veure «els problemes de la filosofia» com anomenant un gènere natural -ja no inclinat a pensar en «filosofia» com [...] «una de les activitats humanes identificables». La segona és que tampoc em sento inclinat a pensar que hi ha tal cosa com «el llenguatge» en qualsevol sentit en què fos possible parlar de «problemes de llenguatge». [...] L'únic gènere natural que pogués ser designat amb utilitat pel terme «problemes de la filosofia» és, penso, el conjunt de problemes interrelacionats plantejats per les teories representativistes del coneixement. Són problemes sobre la relació entre la ment i la realitat, o el llenguatge i la realitat, vistos com la relació entre un mitjà de representació i el suposadament representat. [...] l'assalt de Quine i Davidson a les distincions entre els judicis analítics i sintètics, qüestions conceptuals i qüestions empíriques, llenguatge i fet, han tornat difícil la formulació de tals problemes -la dificultat de pensar la relació entre els enunciats i el món com representativa-. Però en aquella època encara no m'havia donat compte del radical que era l'atac de Davidson a les concepcions tradicionals del llenguatge. [...] Davidson recomanava desembarassar-se del «dualisme d'esquema i món» [...]

Si ens desembarassem de la idea que hi ha representacions, llavors queda escàs interès en la relació entre la ment i el món o el llenguatge i el món.

__________________________________________________

«Vint anys després», en Rorty, R., El gir lingüístic, Paidós ICE-UAB, Barcelona 1990, p.161.

Licencia de Creative Commons
Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons.