Capçalera
 FiloXarxa Diccionari enciclopèdic de filosofia: autors, conceptes, textos

Temes  -

El saber filosòfic El coneixement La realitat L'ésser humà L'acció humana La societat

Història -

Filosofia antiga i medieval Filosofia moderna Filosofia contemporània Mapa del web Ajuda i altres Descarregar "font grega"
Cerca continguts al web Pensament: autors, conceptes, textos, obres ...
Loading

DOCUMENT NO REVISAT

G. Katona (1940) es recolza en M. Wertheimer per investigar la importància de la comprensió respecte de la transferència en l'aprenentatge humano. S'arrenca de la hipòtesi que l'aprenentatge per comprensió facilita la transferència.

Katona va partir d'una sèrie de xifres que havien de ser apreses. Va utilitzar per exemple aquesta sèrie:

5 8 12 15 19 22 26

Podia tractar-se d'una sèrie de nombres sense sentit, del pressupost de l'Estat o d'una estructura significativa.

Grup 1: no es van apuntar, ni van donar explicacions. Només se li va invitar a memoritzar les coses. Al cap d'una setmana, cap dels components d'aquest grup sabia repetir correctament la sèrie de xifres. Van aparèixer les mateixes dificultats amb sèries semblants de xifres. L'aprenentatge de memòria no va influir en la retentiva i la transferència.

Grup 2: A aquest grup se li va explicar l'estructura de la sèrie de xifres i se li va possibilitar l'aprenentatge per comprensió. Es va reconèixer, per tant, una alternança en l'edició de 3 i 4 unitats :

5 8 12 15 19 22 26

El grup experimental d'aprenentatge per comprensió va ser capaç de reproduir sense errors, al cap d'una setmana, la sèrie de xifres; fins i tot després de diversos mesos, un 23% dels probans van saber recordar immediatament i de repetir sense fallada la sèrie de xifres.

D'aquests experiments de Katona es conclou que l'aprenentatge per comprensió millora la memòria. Si apliquem la comprensió de l'estructura de sèrie de xifres a la sèrie que incloem a continuació, aconseguim més fàcilment captar la seva estructura :

6 1 0 1 5 1 9 2 4 8 3 3

Podem ara reestructurar i reconèixer que l'edició de 4 unitats va alternant amb la de 5. Resulta viable llavors reconèixer l'estructura d'aquesta sèrie de la manera següent :

6 10 15 19 24 28 33

Mitjançant el reconeixement de l'estructura de diverses sèries de xifres, resulta avantatjosa la reestructuració i la transferència, d'acord amb el principi d'aprenentatge per comprensió. G. Katona va realitzar també experiments anàlegs, a partir de l'ordenació de llumins, que van demostrar, un cop més, que l'aprenentatge per comprensió és superior, en tots els aspectes, a l'aprenentatge purament memorístic.

____________________________________________________________________

M. Popp, Els conceptes fonamentals de la psicologia, Herder, Barcelona 1980, p. 117-119.

Licencia de Creative Commons
Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons.