Capçalera
 FiloXarxa Diccionari enciclopèdic de filosofia: autors, conceptes, textos

Temes  -

El saber filosòfic El coneixement La realitat L'ésser humà L'acció humana La societat

Història -

Filosofia antiga i medieval Filosofia moderna Filosofia contemporània Mapa del web Ajuda i altres Descarregar "font grega"
Cerca continguts al web Pensament: autors, conceptes, textos, obres ...
Loading

Immanuel Kant: el límit de les categories

Els esquemes dels conceptes purs de l'enteniment constitueixen les vertaderes i úniques condicions que fan que tals conceptes es refereixin a objectes i, consegüentment, que posseeixin una significació. En definitiva, les categories no tenen, doncs, un altre ús possible que l'empíric, ja que serveixen tan sols per sotmetre els fenòmens a unes regles universals de síntesi prenent com a base una unitat necessària a ‘priori' [...] i per adequar així tals fenòmens a una completa connexió en una experiència. [...]

Si prescindeixo, doncs, dels esquemes, les categories es redueixen a simples funcions intel·lectuals relatives a conceptes, però no representen cap objecte. Tal significació els ve de la sensibilitat, la qual, alhora que restringeix l'enteniment, el realitza.

__________________________________________________

Crítica de la raó pura, Analítica trasc., llibre segon, cap. 1 B 185-B 186 (Alfaguara, Madrid 1988, 6a ed., p. 188-189).
 
 

Versión en castellano

Immanuel Kant: el límite de las categorías


Los esquemas de los conceptos puros del entendimiento constituyen las verdaderas y únicas condiciones que hacen que tales conceptos se refieran a objetos y, consiguientemente, que posean una significación. En definitiva, las categorías no tienen, pues, otro uso posible que el empírico, ya que sirven tan sólo para someter los fenómenos a unas reglas universales de síntesis tomando como base una unidad necesaria a priori [...] y para adecuar así tales fenómenos a una completa conexión en una experiencia. [...]


Si prescindo, pues, de los esquemas, las categorías se reducen a simples funciones intelectuales relativas a conceptos, pero no representan ningún objeto. Tal significación les viene de la sensibilidad, la cual, al tiempo que restringe el entendimiento, lo realiza.

__________________________________________________
Crítica de la razón pura, Analítica trasc., libro segundo, cap. 1 B 185-B 186 (Alfaguara, Madrid 1988, 6ª ed., p. 188-189).


 

 

Licencia de Creative Commons
Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons.