FiloXarxa Diccionari enciclopèdic de filosofia: autors, conceptes, textos |
Cerca continguts al web Pensament: autors, conceptes, textos, obres ... |
Loading
|
{ewl MVBMP2, ViewerBmp2, !merleau.bmp} | Filòsof francès. Va néixer en Rochefort-sur-Mer. Entre 1926 i 1930 va estudiar en l'École Normale Supérieure de París. Després va ser professor de filosofia en diversos instituts d'ensenyament secundari (Beauvois el 1931-33, Chartres, 1934-35, instituts Carnot i Condorcet a París entre 1940-44). En aquesta etapa va conèixer a J. P. Sartre, va estar sota la influència del pensament de Bergson i especialment de la fenomenologia de Husserl. El 1945 va presentar dues obres importants per aconseguir el grau de doctor: L'estructura del comportament (escrita el 1942), i La fenomenologia de la percepció. En aquests textos, que s'inscriuen en el corrent fenomenològica i existencialista, analitza la percepció, però més enllà de les usuals interpretacions |
psicològiques considera que l'anàlisi fenomenològica revela que la percepció és una síntesi, però més pràctica que intel·lectual (el que li acosta a Bergson i als pragmatistas), raó per la qual cap veritat és absoluta ni intemporal. La percepció és la relació entre la consciència i el món i, per tant, mediatitzada per aquesta relació. La percepció és percepció d'objectes, i en ella està involucrada l'estructura sencera de l'organisme: els sentits són les diverses formes d'estructuració de què disposa un organisme. Ara bé, en quant que el cos (i la carn) és el que constitueix la inserció de la consciència en el món, i el llenguatge és el seu instrument, aquestes nocions de cos i llenguatge, enteses des de la fenomenologia de la percepció, passen a ser els conceptes centrals de la seva investigació (veure textos ). |
En el mateix any 1945 és anomenat mestre de conferències a l'Universitat de Lió. Llavors el seu pensament, a més d'inscriure's en la tradició fenomenològica i existencialista, ja havia rebut moltes influències marxistas. Aquesta conjunció entre marxisme i existencialisme li va acostar a Sartre, amb el que va fundar -junt amb Simone de Beauvoir-, la revista Els Temps Modernes (1945), i li va encaminar cap al partit comunista. Es va enfrontar als corrents cientifistas i idealistes, i va sostenir que, de la mateixa manera que el món ens determina, només hi ha món per nosaltres. Per aquesta època va publicar Humanisme i terror (1947) i Sentit i no sentit (1948), en els que es manifesta la vessant més marxista de la seva obra, centrada en l'anàlisi de la noció d'alienació, però també va començar a ocupar-se del que seria el seu nou enfocament de les relacions entre ànima i cos, tema que va estudiar en L'unió de l'ànima i el cos en Malebranche, Biran i Bergson. El 1949 va accedir a un lloc de professor de psicologia i pedagogia en la Sorbona, i va publicar un important estudi de psicologia: Les ciències de l'home i la psicologia, en el que aprofundeix les tesis de la psicologia de la forma. Finalment, el 1953 va succeir a Louis Lavelle a la càtedra del Collège de France, la mateixa que havia ocupat Bergson, amb un important discurs de presa de possessió (Elogi de la filosofia) en el que analitzava el pensament d'aquests autors. Entre tant, va abandonar la seva militància política en el partit comunista, degut fonamentalment al coneixement de les atrocitats de l'estalinisme i a l'absència de crítica per part dels òrgans de direcció del partit comunista francès, que seguia la disciplina marcada pels soviètics. No obstant això, va continuar considerant que el marxisme, més enllà de les falses i esclerotitzades interpretacions que d'ell feien els partits comunistes, continuava sent una important teoria per a l'acció política. En Les aventures de la dialèctica (1955), va fer un estudi crític del marxisme i del seu procés d'esclerotización i conversió en doctrina acrítica. |
El 1955, a causa d'aquesta presa de posició crítica amb el marxisme, trenca amb Sartre i abandona la revista que havien fundat, defensant la tesi segons la qual, encara que el filòsof ha d'estar compromès amb el seu temps i amb els problemes socials, no pot encasellar-se en cap partit o Església que defensi la possessió de la veritat, i reivindica el paper crític de la filosofia. No obstant això, les diferències entre ambdós autors no eren només d'índole política, sinó que arrencaven d'una distinta interpretació de l'ontologia. En aquesta discrepància es mostra un dels temes centrals del pensament de Merleau-Ponty: la relació entre el home i el món, entesos com a relació entre consciència i natura. Radicalment oposat a tot dualisme, rebutja no sols el dualisme psicofísic, sinó també el dualisme sartriano entre el en-sí i el per a. Merleau-Ponty s'oposava a la tesi sartreana de la separació del en si contraposat al per a si, a la que qualificava de nova forma de dualisme cartesià entre cap extensa i cap cogitans. En comptes d'aquesta oposició, Merleau-Ponty defensava, en la línia de les reflexions de l'últim Husserl sobre el Lebeswelt, que el locus essencial de l'existència és l'experiència de la percepció, on subjecte i objecte formen una relació dialèctica de coimplicación que va més enllà del materialisme i del idealisme, és a dir, de les clàssiques solucions al dualisme psicofísic. Va rebutjar tant la concepció de la consciència com a interioritat, com la del cos com a cosa. Mente i cos formen una unió que s'expressa en distints nivells de comportament: l'home és consciència i cos. I aquesta relació entre consciència i cos, entre home i món, no és la relació d'un subjecte amb un objecte. Per a ell, el «jo penso» es funda en un primer «jo percepció». Amb això, Merleau-Ponty rebutja la noció clàssica del subjecte. D'altra banda, tampoc concep el cos com un mer objecte, sinó que és el meu punt de vista sobre el món, i la condició de possibilitat de l'espacialidad que -segons ell-, és la primera condició de tota percepció. El subjecte percipiente no és pròpiament un ésser material o espiritual, és més aviat un mode de ser que és fundador de tot ser. El subjecte queda concebut com a principi de constitució que, mitjançant la percepció, pot superar el merament dau i transcendir-ho. No obstant això, encara que el subjecte és entès com a unitat de transcendència, això no li condueix a les posicions de la filosofia crítica o de la filosofia transcendental clàssica, ja que per a Merleau-Ponty no es tracta d'un cogito reflexiu, sinó que és un cogito prerreflexivo: un jo en el món. Altres obres destacables són: L'ull i l'esperit (1960); Signes (1960) i Allò visible i allò invisible, Obra pòstuma, publicada per Claude Lefort el 1964. |
Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons.